Hieronder vind je jouw persoonlijke resultaat terug. Op basis van je antwoorden krijg je een score op drie categorieën: Actie, Strategie & Communicatie. Samen vormen ze de perfecte mix om sterk duurzaam te ondernemen.
Ga je de mist in op een categorie? Dan heb je waarschijnlijk net je grootste kans blootgelegd. Duurzaam ondernemen is namelijk een proces dat je stap voor stap naar een sterker, aantrekkelijker én toekomstbestendiger bedrijf brengt.
Deze duurzaamheidsanalyse is gebaseerd op wat ik dagelijks in hoor en zie en mijn jarenlange ervaring met kmo’s in de bouwsector.
Loop je graag samen met mij door jouw resultaat? Boek dan een persoonlijk analysegesprek.
Verduurzamen vraagt om actie. Die acties kunnen groot of klein zijn, gemakkelijk of moeilijk. Soms vragen ze veel tijd terwijl je andere acties snel op poten zet. Actie nemen gaat niet enkel over het duurzame resultaat maar toont ook aan je werknemers en klanten wat je belangrijk vindt. Wat doe jij vandaag om duurzamer te ondernemen?
Is je resultaat < 28 punten?
Je zet met je bedrijf al stappen richting duurzaamheid. Je neemt acties omdat ze economisch zinvol zijn of omdat je daartoe verplicht bent. Hoeveel je doet, hangt af van hoe druk het is want je hebt er niet altijd tijd voor. Je grootste kans ligt in een samenhangende aanpak van je acties. Zoom even uit, ontdek je belangrijkste uitdagingen en bekijk hoe je die kan aanpakken. Neem gerichte acties die je bedrijf sterker maken én een positieve impact hebben op de planeet. Bepaal jouw koers en maak duurzame impact.
Is je resultaat tussen 28-52 punten?
Laat het duidelijk zijn: voor jou is duurzaamheid geen fait divers. Binnen je bedrijf is er zeker aandacht voor duurzaam ondernemen. Je neemt actie en maakt impact. Maar verdeel je je aandacht voldoende? Heb je de neiging om vooral één vlak veel actie te nemen en minder op de andere? Het is ook niet altijd evident om op ecologisch, sociaal-menselijk, ethisch en bestuurlijk vlak te werken. Zorg ervoor dat je regelmatig een stap achteruit zet en het grote plaatje bekijkt. Door strategisch te werken vergroot je je impact én je geloofwaardigheid.
Is je resultaat > 52 punten?
Gefeliciteerd, je bent een voorbeeld van duurzame actie! Blijf je acties afstemmen op heldere doelstellingen en blijf kansen benutten om verder te groeien. Verfijn je aanpak en versterk de samenhang tussen projecten. Zo laten jullie zien dat duurzaamheid en zakelijk succes elkaar versterken. Ga vooral zo door!
Wil je succesvol duurzaam ondernemen? Dan is een plan essentieel. Met een strategisch plan zet je losse acties om in een vloeiend geheel. Je vermijdt blinde vlekken, vergroot je geloofwaardigheid en maximaliseert je resultaten. Hoe goed scoor jij op strategisch vlak?
Is je resultaat < 35 punten?
Jouw resultaat is misschien niet schitterend, maar je ontvangt hierdoor een blik op dé grootste kans in je duurzaamheidsverhaal. De resultaten van je analyse geven duidelijk aan dat je bedrijf meer duurzame winsten kan ervaren door in te zetten op een sterke strategie.
Is je resultaat tussen 35-65 punten?
Op vlak van strategische beslissingen heb je al belangrijke stappen gezet. Ben je vooral goed in data-verzameling, financiële voorzieningen, integratie van ESG en SDG-tools of het maken van een strategisch meerjarenplan? Ga verder kijken of je al deze domeinen afvinkt, daar zit jouw groeikans. Een gedifferentieerde aanpak bevordert de integratie van duurzaamheid in alle hoeken van je onderneming. Zo vergroot je het interne draagvlak én de externe uitstraling.
Is je resultaat > 65 punten?
Je hebt een duidelijke zicht op je data, je ambities en nam belangrijke strategische beslissingen om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. Evalueer voor jezelf op welke vlakken de uitvoering van je duurzaamheidsplan nog stroef loopt want daar zit jouw groeikans. Verduurzamen is een leerproces dus is het normaal dat het niet overal even vlot gaat. Durf te evalueren en bij te sturen om toch weer vooruitgang te maken.
Als Vlaming zijn we vaak bescheiden. We zijn doeners en praten niet gemakkelijk over wát we doen. Toch is communicatie dé manier om voorsprong te nemen.
Scoor je goed op de onderdelen ‘Actie’ en ‘Strategie’? Dan kan je onbeperkt geloofwaardig inzetten op communicatie.
Is je resultaat < 28 punten?
Zijn je scores op de voorgaande onderdelen ook < 28 punten? Dan doe je er goed aan om niet veel over duurzaamheid te communiceren. Je riskeert snel in greenwashing te vervallen. Maak werk van een strategisch plan, begin met intern hierover te communiceren en zorg pas nadien dat je ook extern informatie deelt.
Heb je goede scores op Acties en Strategie? Dan praat je te weinig over je inzet. Je mag gerust vertellen over wat je doet voor een duurzamer bedrijf. Wees vooral eerlijk en transparant, zo krijg je ongetwijfeld de beste respons.
Is je resultaat tussen 28-52 punten?
Met jouw score ben je in de middenmoot beland en dat is helemaal ok. Toets vooral af of je score hier in balans is met de andere onderdelen. Je wilt immers niet een geweldig strategisch duurzaamheidsplan hebben zonder er voldoende over te vertellen. Ook je communicatie kan je strategisch aanpakken. Zo haal je het maximale uit je inspanningen.
Is je resultaat > 52 punten?
Je kent duidelijk de meerwaarde van communicatie. Als het over duurzaamheid gaat weet je dat communiceren over je acties en je vooruitgang de beste manier is om ervoor beloond te worden.
Tip: scoor je ook hoog op actie en strategie? Dan ben je beschermd tegen greenwashing. Indien niet, pas dan op dat je niet heel veel praat over de weinige dingen die je doet.
Check je transparantie. Eerlijk en open communiceren, het openbaar maken van je vooruitgang ook al is die niet zoals je had verwacht. Het maakt je geloofwaardigheid enkel sterker. Niemand heeft iets aan een good news show.
Na het invullen van de duurzaamheidsanalyse weet je nu hoe ver je staat in duurzaam ondernemen vanuit het nemen van actie, het plannen door strategie en je communicatie.
Verduurzamen is geen race maar een proces waarbij je steeds kan leren en ontdekken. Loop je graag samen met mij door jouw resultaat om nog meer inspiratie te krijgen? Boek dan een persoonlijk analysegesprek.
Tijdens een online videocall gaan we dieper in op je resultaten en reik ik je handige werktools aan om je inspanningen te verscherpen. We bekijken wat die kunnen betekenen voor je vooruitgang binnen je bedrijf en de perceptie van buitenaf.
Een persoonlijk analysegesprek duurt ongeveer 45 min en kost €249 excl BTW. Aanmelden doe je met de knop hieronder.